۴ تیر ۱۳۹۶، ۲:۱۴

مهر گزارش می‌دهد؛

محفل ۱۰ ساله‌ای که الگو شد/ کودکانی که پای درس قرآن قد می‌کشند

محفل ۱۰ ساله‌ای که الگو شد/ کودکانی که پای درس قرآن قد می‌کشند

خرم‌آباد - روایت محفل ۱۰ ساله تفسیر قرآن آیت‌الله میرعمادی حکایت کودکانی است که پای درس قرآن قد می‌کشند و شب‌های رمضان برایشان ماندگار و خاطره‌انگیز می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: امسال می‌شود ۱۰ سال، ۱۰ سالی که قرارمان را با قرآن در مسجدی بانام «بعثت» مدار کرده بودیم و پای تفسیر معارفی نشستیم که حیات می‌بخشند، گوهر دلمان را که شاید درگذر روزها و روزمرگی‌ها خاک گرفته و کدر شده بود را جلا بخشیدیم و نوازش دادیم.

این بار پای تفسیر سوره «حدید» نشستیم، سوره‌ای که آیت‌الله میرعمادی در مورد آن می‌گوید «معجزه بودن قرآن را می‌توان در سوره حدید لمس کرد».

۳۰ روز ماه بندگی را هر شب بعد از افطار یک مقصد داشتیم، یک مسیر را رفتیم، مسیر معرفت و شناخت خدا و معارف الهی را طی کردیم تا به مقصد قرب الهی برسیم، در این راه جایزه هم گرفتیم، حال خوب‌ دلمان در این روز پایانی ماه مبارک که هنوز نرفته دل‌تنگ اش شده‌ایم؛ جایزه پرسش‌هایی بود که از قرآن داشتیم و قرآن با زبان عقل و دل معارف خود را در وجودمان جاری کرد تا فطرت خداجوی انسان بار دیگر به حلقه وصل الهی گره بخورد و به خدا برسد.

در میان جمع چهره‌های خوشحال و ناراحتی نشسته‌اند و منتظر آغاز جلسه پایانی تفسیر قرآن کریم توسط آیت‌الله میرعمادی هستند، کودکان و نوجوانان جمع خوشحال هستند که قرار است امروز هم خوب به تفسیر گوش دهند و جایزه‌بگیرند و دست‌نوشته‌های خود از این ۳۰ جلسه تفسیر را به نماینده ولی‌فقیه در استان بدهند و بازهم جایزه‌بگیرند.

میان‌سال‌ها و پیرهای جمع که عمری را گذرانده‌اند و چندین رمضان را میهمان سفره الهی بوده‌اند کمی غمگین به نظر می‌رسند، غمگین از رفتن ماهی که عبادت در آن برتر از هزار ماه است، فرصتی که شاید سال دیگر توفیق حضور در آن نداشته باشند.

دختربچه‌ای در میان جمع بلندبلند سوره‌ای را که حفظ کرده می‌خواند و باذوق و شوق کودکی منتظر تمام شدن جلسه تفسیر قرآن است تا از نماینده ولی‌فقیه در لرستان بابت حفظ کردن سوره‌های قرآن جایزه بگیرد، نوجوانی نقاشی اطراف صفحه‌های دفترش را کامل می‌کند تا دست‌نوشته‌های خود را از تفسیر سوره «حدید» زیبا و کامل تحویل بدهد، می‌گوید امسال دومین سال است که پای جلسه تفسیر قرآن آمده و خوشحال است که در جلسات قرآن شرکت می‌کند.

مسجد شلوغ تر از همیشه

امشب محفل قرآنی مسجد بعثت شلوغ تر از همیشه است، بعضی خانواده ها پای ثابت جلسات تفسیر بوده اند و همه باهم برای شرکت در جلسه پایانی آمده اند، مادران کودکان خود را برای تربیت معنوی شان به محفل تفسیر قرآن آورده اند و بزرگتر های جمع که با دقت بیشتری تفسیرها را گوش می کنند به دنبال درک معارف الهی هستند.

دختربچه‌ها و پسربچه‌ها تا شروع مراسم حسابی سروصدا می‌کنند؛ گاهی صندلی‌های بخش خواهران را جابجا می‌کنند و گاهی صدای جابجا کردن رحل‌های قرآن در مسجد می‌پیچد؛ گاهی هم از سر شوق قرآن‌های کوچک تک جزء رابین جمع پخش و دوباره جمع می‌کنند تا دست‌کم تا شروع مراسم شلوغ‌کاری‌شان حاضران را سرگرم تماشا کند.

صدای میکروفن بلند می‌شود که از جمع می‌خواهد سه صلوات بلند بفرستند، صدای آیت‌الله میرعمادی دیگر برای همه اهالی محل و مسجد آشناست تا بعد از سه صلوات سکوت بر مسجد حاکم شود؛ شلوغ‌کاری بچه‌ها تبدیل به پچ‌پچ‌های درگوشی کودکانه می‌شود؛ آن‌ها هم می‌دانند باید آرام بمانند تا مسجد به مهمانی تفسیر آیه دیگری از کلام الهی برود.

بعداز آرام شدن سر و صداها در مسجد آیت الله میرعمادی از برنامه می گوید و اینکه قرار است کسانی که سوره «حدید» را حفظ کرده اند و آنهایی که مباحث تفسیر را نوشته اند تجلیل شود تا «گُل از گُل» بچه ها و نوجوان ها شکفته شود تا امشب به قول نماینده ولی فقیه در لرستان همه کسانی که به نوعی در محفل تفسیر حضور موثر داشته اند دست پر از این جلسه خارج شوند.

کودکانی که پای درس قرآن جوان شدند

حاج آقا از استقبال مردم از پخش تفسیر قرآن در شبکه افلاک هم می گوید تا یادآوری کند که حتی در شب هایی که شبکه های مختلف فیلم های تلویزیونی پخش می کرده و مسابقات والیبال برگزار می شده هم از مخاطبان برنامه کم نشده است تا جایی که برخی از برندگان مسابقه پیامکی تفسیر سوره «حدید» از شهرستانها و استانهای دیگر کشور شرکت و شانس خود را امتحان کرده اند.

آیت الله میرعمادی ادامه می دهد: اثر قرآن را ما در لرستان می بینیم و خدا را شاکریم جلسات تفسیر قرآن ۱۰ سال بوده که برقرار است و شاهد استقبال گسترده مردم به خصوص جوانان از این جلسات هستیم.

آیت الله میرعمادی می گوید سفارش علما، بزرگان و روحانیت باعث رونق گرفتن جلسات تفسیر مسجد بعثت شده است و نوجوانانی در این جلسات بوده اند که جوان شده اند و برخی از آنها تفسیر سوره ها را به کتابچه های قطور تبدیل کرده اند.

نماینده ولی فقیه در لرستان از حفظ سوره حدید در همین جلسات تفسیر قرآن توسط ۵۷ نفر سخن می گوید و ادامه می دهد: امسال ۱۱۲ نفر تفسیر سوره حدید را از اول تا آخر نوشتند و ۱۵۵ نفر در آزمون کتبی سوره حدید شرکت کردند و این امر مایه مباهات است.

امسال مسابقه پیامکی جلسات تفسیر قرآن هم رونق خاص خود را داشت تا بیش از ۱۵ هزار نفر در مسابقه پیامکی از سراسر ایران شرکت کنند و از پاداش معنوی و مادی جلسات قرآن بی بهره نمانند.

مراسم اختتامیه جلسات تفسیر قرآن مسجد بعثت به لحظات آخر نزدیک می شود؛ آیت الله میرعمادی اعلام می کند که تعداد تقدیری های جمع بسیار است و از اقشار مختلف مردم شامل بازنشستگان، ورزشکاران، جانبازان، مداحان، دانشگاهیان، اصناف، رسانه ها، پزشکان، فرهنگیان، روحانیون و ... در جلسات حضور داشته اند و امشب به صورت نمادین از تعدادی تجلیل می شود.

بعضی از دختربچه ها چادرهای سفید نونوارشان را روی سرشان جابجا می کنند و آماده می شوند تا نامشان خوانده و برای گرفتن هدیه راهی شوند؛ در چهره شان شوقی دیده می شود که خودش از برکات همین جلسات است.

رضایت استاد و شاگردان

اسامی یکی یکی خوانده می شود؛ در میان برگزیدگان دخترها و پسرهای نوجوانی هستند که با خلاقیت جالبی جلسات تفسیر را کتابچه کرده اند تا آیت الله میرعمادی از آنها به خاطر ذوق و خلاقیت شان تمجید کند و همین تعریف آنها را اوج می برد و می شود این ذوق را در چشمانشان خواند.

هر کدام به نوعی و روشی برای خودشان از این جلسات آسمانی بهره گرفته اند؛ یکی با خط خوش آیات «حدید» را کتابت کرده؛ دیگری با عکس و نقاشی کتابچه ای از تفسیر آیات آماده کرده و برخی هم با حفظ سوره «حدید» در تعداد  آیات حفظ شده سعی کرده اند که از هم پیش بگیرند.

توزیع جوایز مربوط به بخش آقایان که تمام می شود پسرهای جوان و نوجوان حاج آقا را دوره می کنند و هر کدام حرفی دارند، شنونده خوبی پیدا کرده اند تا از همه چیز بگویند، چهره خندانشان لبخند را روی لب آیت الله میرعمادی می نشاند؛ این روایت رضایتی است که مهمان دل استاد و شاگردانش شده است.

پسربچه ها که حالا جایزه حضور خود را از جلسه قرآن گرفته اند با ذوقی بیش از شب های دیگر رحل های قرآن را جمع می کنند و قرآن ها را در قفسه ها مرتب می کنند و در جمع کودکانه خود قرار سال بعد را از حالا مدار می کنند و این معجزه قرآن است که کودک و پیر، زن و مرد و هر سلیقه و عقیده ای را جذب معارف نورانی خود می کند.

کد خبر 4014053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha